TITIPAN CIKGU NORLIZA

..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ ...

SEBAGAI TANDA SOKONGAN KEPADA BLOG GALERI CIKGU NORLIZA, SILA LAH KLIK PAPARAN ADS/IKLAN YANG ADA DI BLOG INI. KERJASAMA ANDA AMAT SAYA HARGAI. Hubungi saya melalui email sahaja. -----------> norliza.jais2@gmail.com

November 22, 2012

Isi masa lapang di musim cuti...

Assalamualaikum..

Musim cuti yang panjang memang dinanti-nantikan oleh semua pendidik dan juga murid-murid termasuklah diri saya sendiri. Banyak perkara yang boleh dibuat pada musim cuti ini. Hari ini telah masuk minggu kedua cuti akhir tahun 2012. Walaupun tidak hadirkan diri ke sekolah untuk mengajar atau buat kerja-kerja perkeranian, saya tetap mengambil peluang ini untuk menyiapkan kerja yang bertangguh serta melakukan persediaan bagi tahun 2013.

Alhamdulillah, saya telah dapat melengkapkan Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT)bagi tahun 2013. RPT ini adalah tanggungjawab setiap seorang yang bergelar GURU dan bukan disediakan oleh orang lain. Hak cipta terpelihara lah... Tentu ada yang tertanya, kenapa saya menyiapkan semua RPT tersebut?. 

Untuk makluman umum, sebagai seorang yang bertanggungjawab tentang penyebaran ilmu dalam Pengajaran dan Pembelajaran (GURU) selain sebagai seorang Guru Kanan mata pelajaran, saya perlu tahu tentang isi pelajaran yang sepatutnya diajar. Hasilnya, apabila telah selesai menyediakan RPT serta perlaksanaan PBS didapati banyak juga keperluan yang perlu dilengkapkan dalam bengkel untuk menjayakan PBS ini. Selain untuk menebalkan poket saya, harapannya ialah bahan ini boleh dikongsi dengan warga pendidik yang lain..hehe.. sori..dan mohon dihalalkan.

Antaranya, bagi KHB-PN Tingkatan 1, untuk mencapai band 4(B4D4E1): Menguji kejayaan kompos dengan betul, Adakah boleh dinilai hasilnya melalui lukisan pada papan putih sahaja? Tolong jawab sikit?  Oleh itu, kelengkapan atau keperluan untuk menjayakannya perlu dilakukan supaya PBS ini dapat dilaksanakan dengan betul dan bertanggungjawab. 

Jadi, sekarang ni barulah agak jelas tentang perlaksanaan PBS dan mengapa integriti guru itu sangat penting semasa perlaksanaannya. Di sini, saya ingin mencadangkan agar setiap kod evidens ini dinyatakan dalam RPT yang dibuat. (walaupun sebenarnya saya tidak mengajar subjek ting 1 dan 2)..

Minggu kedua, saya hampir melengkapkan modul pembelajaran (Nota dan Latihan) lengkap dengan Santai Minda untuk murid-murid saya (KHB-ERT dan KHB-PK Tingkatan 3) tahun 2013. Maklumlah.. murid terakhir yang akan mengambil PMR kan.. bahan ini akan lengkap dibukukan dan diberikan kepada setiap murid. Mudah-mudahan senanglah sikit kerja tahun depan. Dah siap nanti, bolehlah CUTI-CUTI MALAYSIA pulak.


Minggu ketiga barulah bermula cuti yang sebenar-benarnya untuk saya..(baru nak balik kampung sambil meronda-ronda bandar Johor Baharu)..Anak-anak dah sibuk tanya.. BILA NAK BALIK KAMPUNG MAK? BILA NAK TIDO HOTEL?.. Wah, anak-anak sekarang......

:)

Mood : Nak balik kampung!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...