TITIPAN CIKGU NORLIZA

..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ ...

SEBAGAI TANDA SOKONGAN KEPADA BLOG GALERI CIKGU NORLIZA, SILA LAH KLIK PAPARAN ADS/IKLAN YANG ADA DI BLOG INI. KERJASAMA ANDA AMAT SAYA HARGAI. Hubungi saya melalui email sahaja. -----------> norliza.jais2@gmail.com

May 09, 2011

Yang Mana Lebih Baik?

Musim peperiksaan kian terasa.. Buat anak-anak didik tentu sedang sibuk mengulangkaji pelajaran tak kiralah apa jua caranya. Motivasi telah diberi, nasihat pun dah banyak kali. Sekarang ni sedang cuba sedaya upaya menggunakan segala teknik yang ada untuk mendapat kejayaan. Pada pandangan cikgu.. apa yang kamu buat, pasti akan dapat. Jika baik dan betul, maka bahagialah.. Jika masih dibuai mimpi.. alamat mimpi jugalah dapatnya..

Buat rakan guru, tentunya pada ketika ini sedang sibuk menguruskan kerja kursus murid-murid. Mengejar murid-murid yang belum siapkan lagi tugasan yang wajib. Nak bagi kosong rasa kasihan dan tak sampai hati, maka terpaksalah memujuk anak murid agar menyiapkan kerja kursus..

Tak selesai dengan kerja kursus saja, silibus juga perlu dihadiskan segera.. Ulangkaji perlu dibuat sepanjang masa. Kelas tambahan pun tak lama lagi nak mula. Pada ketika ini, ada juga yang buat keputusan untuk menghabiskan isi pelajaran dengan teori saja. Sedangkan semua guru KHB maklum, tugasan mengajar KHB bukan teori sahaja, malah perlu juga latihan amalinya.. Ini hanyalah pendapat saya, selalunya saya menghabiskan satu pelajaran dengan teori dan amali secara berturutan.. Hasilnya, saya dapati, murid lebih memahami isi pelajaran berbanding teori sahaja.

Saya sering sampai ke sekolah pada pukul 7.20 (lewat kerana menghantar anak ke tadika) dan biasanya terus membuka bengkel. Suatu hari, saya datang lebih awal dari waktu tersebut. Kelas pertama bermula pukul 7.35 pagi. Murid-murid nampak saya membuka bengkel awal, mereka terus datang ke bengkel untuk memulakan amali jahitan walaupun loceng sekolah belum lagi dibunyikan. Sebenarnya, saya berasa amat bangga kerana saya tahu, murid-murid ini berminat dengan amali jahitan sedangkan mereka pun tahu, waktu pepbelajaran belum lagi bermula..

Secara kesimpulannya, pada pendapat saya, aktiviti amali perlulah dilaksanakan kerana ia bukan saja menyeronokkan, malah ingatan murid juga lebih baik dibandingkan jika disuruh membaca nota sahaja. Janganlah terlalu mengejarkan untuk menghabiskan silibus sahaja dan memaksa murid menjawab soalan sepanjang masa.. tentu itu sangat membosankan! Yang mana lebih baik.. guru dan murid sama-sama tentukan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...