TITIPAN CIKGU NORLIZA

..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ ...

SEBAGAI TANDA SOKONGAN KEPADA BLOG GALERI CIKGU NORLIZA, SILA LAH KLIK PAPARAN ADS/IKLAN YANG ADA DI BLOG INI. KERJASAMA ANDA AMAT SAYA HARGAI. Hubungi saya melalui email sahaja. -----------> norliza.jais2@gmail.com

October 21, 2009

Budaya Kerja Berpasukan.

MENGAMALKAN BUDAYA KERJA BERPASUKAN YANG KOMITED DAN
BERMOTIVASI

oleh
Datuk Dr. Syed Othman Alhabshi
Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Budaya Kerja

Budaya kerja ialah cara kerja yang berdasarkan suatu sistem nilai yang dipegang oleh setiap pegawai dan kakitangan dalam organisasi. Cara kerja itu diamalkan seperti itu kerana sudah menjadi kebiasaan atau tradisi organisasi tersebut.

Nilai ialah sesuatu yang dipegang oleh organisasi itu. Ia diterima oleh seluruh masyarakat dalam organisasi itu. Jika apa yang dipegang itu adalah baik, maka nilai itu adalah baik atau positif. Jika tidak, ia adalah dianggap tidak baik atau negatif dan akan ditolak.

Jumlah kesemua nilai yang diamalkan/dihayati dalam kerja kita itu dikatakan sebagai budaya kerja. Jikalau nilai yang diamalkan adalah baik, maka sudah tentulah budaya kerja itu akan menghasilkan kerja yang sangat baik.

Contoh nilai yang baik
  • tidak suka buang masa
  • tunggu arahan baru buat kerja
  • selalu berbincang/syura
  • suka menghasilkan kerja yang paling baik
  • tidak kira masa
  • suka menolong/membantu
  • buat kerja sepenuh hati
  • taat kepada ketua/arahan
  • mencontohi yang baik
  • menjadi contoh kepada orang lain
  • selalu senyum
  • memberi keutamaan kepada pelanggan
  • bangga dengan hasil kerja
  • bangga dengan organisasi
  • mengamalkan prinsip adil, ihsan
  • jujur, benar, ikhlas, amanah
  • tidak menyakiti orang lain
  • menutup `aib orang lain
  • sabar, jarang marah
  • lembut, rendah diri
  • mencari kebaikan orang
  • memuji pada tempatnya

Contoh nilai yang tidak baik
  • suka buang masa, melepak
  • tidak tunggu arahan untuk membuat kerja
  • buat kerja sendiri/tidak meminta pandangan orang lain
  • tidak peduli tentang kualiti hasil kerja
  • tunggu masa hendak balik
  • tidak suka menolong/membantu
  • buat kerja sambil lewa
  • suka bantah
  • mencontohi yang tidak baik
  • tidak boleh dicontohi
  • selalu masam sahaja
  • benci pelanggan
  • tidak bangga dengan hasil kerja
  • benci kepada organisasi
  • tidak berlaku adil, ihsan
  • hasad, bohong, dengki, tidak boleh dipercayai
  • menyakiti orang lain
  • membuka rahsia orang
  • tidak sabar, suka marah-marah
  • kasar, sombong, bongkak
  • mencari salah orang
  • suka mengampu

:P

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...